نمایش قابل تحسین تیم ملی بسکتبال ایران برابر مدعی جام و مدافع عنوان قهرمانی

مدافع عنوان قهرمانی و فاتح دو دوره جام جهانی حریف سوم تیم ملی بسکتبال در جام جهانی ۲۰۲۳ بود.

اسپانیا که جزو مدعیان اصلی رقابت‌ها است در بازی نخست خود ۹۴-۶۴ از سد ساحل عاج گذشت. لاروخا در دیدار دوم مقابل برزیل هم به زحمت نیفتادند و ۹۶ بر ۷۸ پیروز شدند.
 ایران در سال ۲۰۱۴ نیز با اسپانیا همگروه بود و در بازی اول خود به مصاف این تیم و با اختلا ۳۰ امتیازی، ۹۰-۶۰ شکست خورد.
دو تیم در ۲۰۱۹ نیز در بازی آخر گروهی مقابل هم قرار گرفتند که ایران نمایش خوبی داشت اما در نهایت اسپانیایی‌ها ۷۳-۶۵ پیروز شدند.

تیم ایران با ترکیب ارسلان کاظمی، بهنام یخچالی، پیتر گوریگوریان، حسن علی اکبری و محمد امینی این دیدار را آغاز کرد.

کوارتر اول ۱۷ بر ۱۶ برای ایران

این بازی برای مدافع عنوان قهرمانی با پرتاب سه امتیازی پیتر گریکوریان آغاز شد و تیم ایران دقایق بعد را از ماتادورها ۳ بر ۲ و حتی ۸ بر ۴ با برتری سپری کرد.روند برتری ایران با درخشش بسکتبالیست های جوانش ادامه داشت و اقدام های موفق محمد امینی در کنار تجربه میثم میرزایی و بهنام یخچالی برتری را در نهایت با یک اختلاف حفظ کرد و کوارتر اول بهریود ایران ۱۷ بر ۱۶ تمام شد.


کوارتر دوم ۲۷ بر ۱۷ اسپانیا 

آغاز کوارتر دوم با اولین برتری اسپانیا در این بازی همراه بود و شوت دو امتیازی آلداما وارد سبد شد.بلاک و ریباند زیر حلقه فرصت امتیاز آوری را از تیم ایران در این لحظات گرفت.طلسم ایران با پرتاب سه امتیازی جلال آقامیری شکسته شد و ایران در نقیب اسپانیا با سه امتیاز پیش می رفت.اقدام گروبا بازیکن شماره ۱۶ اسپانیا در ادامه فول گل شد تا او بعد از دو امتیاز با خراب کردن پنالتی اش سبب اضافه شدن اختلاف نشود.در جواب حمله حدادی و پنالتی او نتیجه را به ۲۷ بر ۲۶ برای اسپانیا ثبت کرد تا اختلاف ایران با مدعی جام در اواسط کوارتر دوم فقط یک امتیاز باشد.
بعد از این دو اقدام موفق اسپانیا نتیجه را به ۳۳ بر ۲۶ تغییر داد تا هاکان دمیر درخواست وقت استراحت کند.در ادامه بازی با گل نشدن اقدام های ایران هاکان دمیر دوباره در امتیاز ۳۴ بر ۲۹ برای اسپانیا وقت استراحت گرفت.
دفاع بهتر اسپانیا اجازه امتیاز آوری را از ایران گرفت و این کوارتر ۲۷ بر ۱۷ برای حریف ثبت شد.
نیمه اول ۴۳ بر ۳۴ برای ماتادورها خاتمه پیدا کرد.


کوارتر سوم ۲۱ بر ۱۸ اسپانیا 

نیمه دوم طبق تقریبا عادت هاکان با ترکیب باتجربه ترها آغاز شد و حدادی، بهنام یخچالی، ارسلان کاظمی ، سجاد مشایخی در کنار محمد امینی قرار گرفتند.سه امتیازی حدادی آغازگر این وقت از بازی بود.تلاش شاگردان هاکان باعث شد تا اختلاف زیر عدد ده باشد اما دفاع زیر حلقه اسپانیا راه امتیاز آوری ایران را بسته بود تا اینکه سینا واحدی اقدام زیبایی زیر حلقه داشت و دفاع اسپانیا را تسلیم کرد.
در ادامه با زیاد شدن اختلاف دمیر در امتیاز ۶۱ بر ۴۹ وقت استراحت گرفت.
در حالی که این وقت از بازی با تساوی ۱۸ بر ۱۸ پیش می رفت ثانیه های پایانی اقدام ویکتور کلاور گل شد و ایران با سه امتیاز کمتر و نتیجه مجموع ۶۴ بر ۵۲ عقب افتاد.


کوارتر چهارم ۲۱ بر ۱۳ برای اسپانیا 

وقت آخر بازی فشار اسپانیا روی تیم ایران بیشتر شد و حمله های آنها بدون اشتباه به امتیاز می رسید با این حال درخشش محمد امینی بسکتبالیست ۲۰ ساله ایران ادامه داشت و حامد حدادی با صلاحدید کادر به زمین آمد.ریباندهای زیر حلقه او به داد تیم رسید اما اختلاف امتیاز در حقیقت از نمایش تن به تن داخل زمین دور بود.ایران ۷۸ بر ۶۵ عقب افتاد و در این لحظات فرصت بازی به متین اقاجان پور هم که مصدومیت و سرماخوردگی پشت سر گذاشته بود، رسید.
کوارتر آخر با نتیجه ۲۱ بر ۱۳ و نتیجه مجموع ۸۵ بر ۶۵ برای اسپانیا تمام شد.

محمد امینی با ۱۹ امتیاز بیشترین امتیاز را برای تیم ایران گرفت.هرناگومز بازیکن شماره ۴۱ اسپانیا نیز ۲۱ امتیاز کسب کرد.

حامد حدادی برای سومین بار تاثیرگذارترین بازیکن ایران شد.

دیدارهای بعدی ایران در جام جهانی به ترتیب با فرانسه و لبنان در روزهای پنجشنبه و شنبه خواهد بود.

  • 19:49
  • 1402/06/08
  • 7650