بيست و پنجمین دوره رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال آقایان؛

نامگذاری هفته سیزدهم لیگ برتر بسکتبال آقایان به نام اسدالله آوند فقیه

هفته سیزدهم لیگ برتر بسکتبال آقایان ایران به نام اسدالله آوند فقیه نامگذاری شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بسکتبال، هفته سیزدهم بیست و پنجمین دوره لیگ برتر بسکتبال آقایان ایران به نام اسدالله آوند فقیه نا‌مگذاری شد.

اسدالله آوندفقیه متولد ۱۳۱۳ در تهران، از بازیکنان بلندقامت تیم ملی بسکتبال ایران در اواخر دهه‌ی ۲۰ و اوایل دهه‌ی ۳۰ بود كه بسکتبال خود را از زمان تحصیل در دوره‌ی متوسطه در دبیرستان جم قلهک آغاز کرد. 

توانایی و استعداد او در بازی بسکتبال توسط زنده‌یاد استاد حسن اشتری طی بازدیدی که از بازی بسکتبال دانش‌آموزان سیکل اول دوره‌ی متوسطه در دبیرستان جم قلهک انجام شد، کشف و بنا بر دعوت استاد اشتری، زمینه‌ی حضور و فعالیت ورزشی وی در بسکتبال باشگاه‌های تهران در آن دوره آغاز شد. 

اسدالله آوندفقیه در ابتدا و پیش از بسکتبال، به بازی والیبال مشغول بود و به‌دلیل شرایط مناسب قدی و پرش خوب، جزو بازیکنان و آبشارزنان بسیار خوب محسوب می‌شد، ولی از آنجایی که فدارسیون والیبال در آن زمان تأسیس نشده بود و تیم ملی والیبال نیز به‌تبع آن شکل نگرفته بود، به بسکتبال روی آورد. 

همزمان با دوره‌ی تحصیل اسدالله آوند فقیه در دانشکده افسری، باب کوزی (Bob Cousy) بازیکن نخبه و افسانه‌ای تیم باستن سلتیکس (Boston Celtics) به ایران سفری داشت. هدف از سفر به ایران و کشورهای همسایه، گسترش و توسعه‌ی بسکتبال در منطقه بود. در این سفر باب کوزی و مربی همراه او در باشگاه‌های مختلف نسبت به آموزش مهارت‌های تکنیکی و انفرادی بسکتبال مبادرت می‌کردند. 

در یک روز از این سفر، باب کوزی به‌اتفاق مربی‌ خود در سالن بسکتبال دانشکده‌ افسری، جلسه‌ی تمرین نمایشی-آموزشی برگزار کرد. در این جلسه‌های تمرین انفرادی، مهارت‌های مختلف و پیشرفته‌ بسکتبال آن روزها با هدایت و توضیح مربی آمریکایی و اجرای باب کوزی به نمایش گذاشته می‌شد و مورد آموزش قرار می‌گرفت و اجرای آن‌ها توسط آوند فقیه تکرار و در صورت‌نیاز اصلاح می‌گردید. به این طریق الگوهایی از تمرین‌های مهارت‌های انفرادی در بالاترین سطح و روش اصلاح تکنیک‌ها معرفی شد تا در تمرین‌های بازیکنان مورد استفاده قرار گیرد.

استاد آوندفقیه همزمان با دوره‌ی بازی بسکتبال خود، آموزش و مربیگری تیم‌های مختلف دختران را که بیشتر بازیکنان آن جزو اقلیت ارامنه بودند، در برنامه ورزشی خود گنجانده و می‌توان گفت از پایه‌گذاران توسعه بسکتبال دختران در تهران بود. همچنین در همان دوره، نسبت به آموزش بسکتبال به دانش‌آموزان پسر سیکل اول متوسطه نیز اقدام می‌کرد. 

اسدالله آوند فقیه در کنار بسکتبال و در زمان خدمت در نیروی زمینی، سابقه‌ی قهرمانی مسابقات شنای ارتش را نیز در سبد افتخارات خود به‌همراه داشت. همچنین تیم تیراندازی نیروی زمینی ارتش ایران تحت هدایت او برای چند سال پیاپی، قهرمان بلامنازع مسابقات سازمان پیمان مرکزی (سنتو) در بخش تیراندازی با سلاح‌های سبک بود. به‌گونه‌ای که با این افتخارات، امکان حضور تیم تیراندازی ارتش ایران در دوره‌های نظامی تیراندازی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز در اواخر فراهم شده بود. 

دوره‌ی بازی‌های باشگاهی و ملی اسداله آوند فقیه با مقاطع تحصیلی وی در دوره‌ی متوسطه در دبیرستان جم قلهک، دبیرستان نظام، دانشکده‌ افسری و دوره‌های مقدماتی و عالی رشته‌ای هم‌زمان بود ولی با ادامه فعالیت حرفه‌ای و خدمت او در نیروی زمینی ارتش و محدودیت‌های فرصت‌های آزاد و همچنین تصمیم برای آماده شدن جهت ورود به دانشگاه جنگ (دانشگاه فرماندهی و ستاد) که دوره‌ای سنگین و فشرده بود، عملا از ورزش مورد علاقه خود جدا شد و از آن به بعد تا کنون تنها با پیگیری دورادور نتایج مسابقات ملی و تماشای موردی بازی‌های سطح بالای بین‌المللی، علاقه‌ی دوران جوانی خود را پیگیری می‌کنند.

  • 16:02
  • 1402/10/15
  • 1487