سایت رسمی فدراسیون بسکتبال ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: مجموعه ورزشی آزادی ضلع غربی – درب پنج سالن – تهران – ایران

    کد پستی : ۱۴۸۴۸۱۳۱۱۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲2
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲3
    فکس : ۴۴۷۳۹۰۲۳

نامگذاری بازی‌های چهارم مرحله یک چهارم نهایی لیگ برتر بسکتبال آقایان به نام استاد عباس مقدس زاده

بازی‌های چهارم مرحله یک چهارم نهایی لیگ برتر بسکتبال آقایان به نام مرحوم استاد عباس مقدس زاده نامگذاری شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بسکتبال، بازی‌های چهارم مرحله یک چهارم نهایی از بیست و پنجمین دوره لیگ برتر بسکتبال آقایان ایران به نام مرحوم استاد عباس مقدس زاده نا‌مگذاری شد.

عباس مقدس‌زاده، معلم ورزش و داور بسکتبال کشورمان بود که حالا در دیار باقی است. وی متولد 1318 در قم و دارای چهار فرزند (سه دختر و یک پسر) است.

از سال 1331 فعالیت‌های ورزشی خود را در بسکتبال، والیبال، فوتبال و پینگ پنگ آغاز کرد.

مقدس‌زاده در باشگاه تهران‌جوان رشد کرد و در بیشتر رشته‌ها فعالیت داشت که مهمترین آن‌ها داوری فوتبال بود. طبق گفته خود او به کیهان ورزشی، با مربیان زیادی سر و کار داشت اما «هر چه داشته از وجود آقا فکری است».

در سال 1335، داوری را در تهران‌جوان شروع کرد. اولین قضاوت خود را بین تیم‌های تهران‌جوان و نیروی هوایی انجام داد. در سال 1342 به طور رسمی کار قضاوت را آغاز کرد. وی از سال 1335 تا 1363 در بسکتبال، فوتبال و والیبال پیراهن داوری را بر تن داشت.

مقدس‌زاده تنها داوری بود که هم‌زمان در سه رشته ورزشی قضاوت انجام داد و به نوشته برخی نشریات همان زمان به «سوت به دهن» معروف شد. وی در یکی از دیدارهای بین‌المللی، قضاوت تیم‌های ملی فوتبال شوروی و مجارستان را برعهده داشت.

در اوائل دهه 50 عباس مقدس‌زاده به همراه هاشم مصباحی داوران مدعو ایران به کویت بود و در این کشور قضاوت‌هایی را انجام داد. این مسابقه‌ها به نام اتحادیه سران عرب بین سال‌های 50 و 51 برگزار شد. قضاوت دو داور ایرانی مورد توجه روزنامه‌های کویتی قرار گرفت و با چاپ تصاویری از داوران ایرانی به تعریف و تمجید این دو پرداختند.


مقدس‌زاده علاوه بر کارت داوری بین‌المللی بسکتبال، والیبال و فوتبال، در دوران خدمت معلم ورزش بود. رئیس انجمن معلمان ورزش، رئیس انجمن بسکتبال آموزشگاه‌ها، رئیس تربیت بدنی ناحیه 9 و دبیر فدراسیون بسکتبال از دیگر سمت‌های وی است. مقدس‌زاده بین سال‌های 1375 تا 1395، چندین دوره به عنوان مسئول کمیته داوران و مسابقات فدراسیون بسکتبال برگزیده شد.

از آغاز ورود ورزش‌های نوین به ایران، بسیاری از نسل‌ها موفقیت‌های خود را مدیون تلاش‌ معلمان در برهه‌های مختلف زمانی هستند. معلمانی که به پاس خدمات صادقانۀ آن‌ها در بیشتر رشته‌های ورزشی، از آنان به نیکی یاد می‌شود.بدون شک یکی از این چهره‌های تأثیرگذار در سه رشتۀ بسکتبال، فوتبال و والیبال، عباس مقدس‌زاده است.


او  بعد از تحصیلات ابتدایی در قم به تهران آمد و دوره دبیرستان را در مدرسه بهبهانی گذراند. ورود به دانش‌سرای مقدماتی و ورزش، باب آشنایی وی را با استادانی چون آگاه، احمد ایزدپناه، داود نصیری و جمال قائم‌مقامی باز کرد.
مقدس‌زاده طی 30 سال خدمت علاوه بر تهران به دیگر شهرهای ایران رفت و طی دوره‌های متعدد به امر آموزش دانش‌آموزان مشغول بود. خرمشهر، قم، گرگان و مسجد سلیمان، شهرهایی بودند که مقدس‌زاده در مدارس مختلف به دانش‌آموزان خدمت کرد.


وی در بسکتبال زیر نظر جونز، به داوری بین‌المللی نائل آمد. قضاوت در مسابقات داخلی و خارجی بسکتبال اعم از باشگاه‌ها، ارتش‌ها، بازی‌های ملی، آموزشگاهی و دانشگاه‌ها در کارنامه مقدس‌زاده دیده می‌شود. همچنین مقدس‌زاده به عنوان مدرس در کلاس‌های متعدد داوری تدریس کرد.

فدراسیون بسکتبال در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید