سایت رسمی فدراسیون بسکتبال ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: مجموعه ورزشی آزادی ضلع غربی – درب پنج سالن – تهران – ایران

    کد پستی : ۱۴۸۴۸۱۳۱۱۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲2
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲3
    فکس : ۴۴۷۳۹۰۲۳

تکنیک Reframing در بهبود تصمیم گیری در بسکتبال

تکنیک Reframing در بهبود تصمیم گیری در بسکتبال

تصمیم گیری عبارت است از فرآیند دریافت اطلاعات، پردازش اطلاعات و در نهایت اقدام بر اساس اهداف خاص است. تمرینات طولانی مدت بسکتبال، تمرینات حرفه ای و انباشت تجربه از مسابقات، توانایی پردازش شناختی ورزشکاران را در تصمیم گیری ها بهبود بخشیده و محتوای حافظه را غنی می سازد. فرآیند تصمیم گیری برای بازیکنان سطح بالای بسکتبال این است که وظیفه و اقدامی را در سریع ترین زمان ممکن به شکل صحیح انجام دهند. گاهی اوقات بازیکنان احتمالاً در روزهای بد خودشان به دلیل توپ های از دست رفته زیاد، با فریاد های مربی مواجه می شوند. اگر می خواهید از این موقعیت ها اجتناب کنید و عملکرد خود را به طور چشمگیری بهبود بخشید، می بایست بر روی مهارت تصمیم گیری خود بیشتر تمرکز کنید. فرقی نمی‌کند که بازیکنی سریع‌تر از هر بازیکن دیگری در زمین هستید یا پرش شما از هر بازیکن دیگری بیشتر باشد،  اگر تعداد توپ های از دست رفته افزایش یابد، باقی زمان بازی بر روی نیمکت خواهید بود. به عنوان مثال استیو نش (Steve Nash) بازیکن بلند قد و سریعی نسبت به سایر بازیکنان مستعد NBA نیست، اما آنچه که باعث شد این بازیکن، عنوان با ارزشمندترین بازیکن را دریافت کنید، مهارت های تصمیم گیری وی بود. در واقع، این مهارت های تصمیم گیری هوشمند است که شما را در زمین نگه می دارد. بازیکن باهوش، بازیکنی است که سریع فکر می‌کند و به سرعت بازی را تجزیه و تحلیل می‌کند تا این فرصت‌ها را بیابد و تصمیم‌گیری درست نماید.

عدم درک وضعیت و فاز فعلی بازی، مانند امتیاز، زمان باقی مانده، و موقعیت هم تیمی ها و حریفان، می تواند منجر به تصمیم گیری بد در بسکتبال شود. ممکن است بازیکنان تصمیمات عجولانه بگیرند و بدون ارزیابی گزینه‌های پیش رو، بازی‌هایی با ریسک بالا انجام دهند، که منجر به توپ از دست رفته، انحراف توپ (Deflection)، و رها شدن توپ از دستها به صورت اتفاقی (Fumble) شود. جهت بهبود تصمیم گیری درست در بازی بسکتبال پیشنهاد می گردد از تکنیک ریفریمینگ (Reframing) استفاده کنید یعنی تغییر دیدگاه یا طرز فکر فرد برای برخورد موثرتر به یک موقعیت از سه طریق ذیل:

1. افزایش آگاهی موقعیتی: تکنیک ریفریمینگ به بازیکنان این امکان را می دهد که به جای تمرکز بر اقدامات فردی، بافت کلی بازی را در نظر بگیرند. با مشاهده بازی از منظری وسیع تر، بازیکنان می توانند موقعیت فعلی خود را بهتر ارزیابی کنند و بر اساس وضعیت بازی تصمیمات آگاهانه بگیرند. مربیان می توانند با ترویج یک ذهنیت تیم گرا، بر اهمیت شناخت جریان بازی تاکید کنند، و جلسات منظم فیلم برای تجزیه و تحلیل موقعیت های بازی برگزار کنند.

2. داشتن ذهنیت رشد: با استفاده از تکنیک ریفریمینگ، بازیکنان نقاط ضعف خود را فرصت‌هایی برای رشد تلقی می کنند تا چالش‌های غیرقابل حل. به عنوان مثال، بازیکنان می‌توانند به جای ناامید شدن یا دلسرد شدن از مهارت‌های ناکافی در مهارت های دست به توپ، صاحب ذهنیت رشد بشوند و همواره به دنبال فرصت‌هایی برای تمرین و پیشرفت باشند. بنابراین بازیکنان با داشتن ذهنیت رشد (Growth Mindset)، انگیزه خود را حفظ می کنند و به پیشرفت خود ادامه می دهند. از چالش ها نمی ترسند، آنها را می پذیرند. بدین شکل، بازی خود را به سطح بالاتری می رسانند، بازی خود را واقعاً رشد می دهند و از حداکثر پتانسیل خود در بازی استفاده می کنند. مربیان با داشتن ذهنیت رشد، متوجه خواهند شد که بازیکنان می توانند با پشتکار و سخت کوشی به کارهای بزرگی دست پیدا کنند و این باور باعث اعتماد به نفس و الهام بیشتر بازیکنان می شود. مربی با داشتن این ذهنیت، توانایی بالقوه را در همه بازیکنان، حتی بازیکنانی که استعداد فنی و جسمی ندارند را، ببیند. وی به این نتیجه خواهد رسید که همه اعضای تیم می توانند با استفاده از قدرت ذهنیت رشد، یاد بگیرند، رشد و پیشرفت کنند. بازیکنان صاحب ذهنیت رشد، از بازخورد به عنوان راهی برای پیشرفت استفاده می کنند.

3. مدیریت فشار و لغزش های ذهنی: با استفاده از تکنیک ریفریمینگ، بازیکنان از موقعیت های پرفشار به عنوان فرصتی برای نشان دادن مهارت های خود و کمک به موفقیت تیم استفاده کنند. بازیکنان با تغییر تمرکز خود از ترس از شکست به میل به رشد و موفقیت، بهتر می توانند فشار را کنترل کنند و تمرکز ذهنی خود را حفظ کنند. مربیان می توانند با ایجاد یک محیط حمایتی، ابزارهایی برای مدیریت استرس (مانند تمرینات تنفس عمیق و تکنیک تصویر سازی) ارائه نماید و بر اهمیت آمادگی ذهنی تاکید کنند. شایان ذکر است که تکنیک تصویر سازی به ورزشکاران کمک می‌کند تا تصویری مثبت از خود در حال اجرا و بهترین عملکرد ممکن را در ذهن خود ایجاد کنند.

به طور خلاصه، از تکنیک ریفریمینگ (Reframing) به بازیکنان و مربیان کمک کند تا با اکتساب و ارتقاء ذهنیت رشد، تقویت آگاهی موقعیتی، و ارائه ابزارهایی برای مدیریت فشار و لغزش ها ذهنی، از تصمیم گیری های بد و اشتباه در بسکتبال اجتناب کنند.

 

نویسنده:

رامین رضایی

کمیته توسعه فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایرانی

فدراسیون بسکتبال در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید