سایت رسمی فدراسیون بسکتبال ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: مجموعه ورزشی آزادی ضلع غربی – درب پنج سالن – تهران – ایران

    کد پستی : ۱۴۸۴۸۱۳۱۱۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲2
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲3
    فکس : ۴۴۷۳۹۰۲۳

کسب امتیاز با استفاده از مهارت های حرکت بدون توپ

مهارت های حرکت بدون توپ

کسب امتیاز در بسکتبال فقط از طریق مالکیت توپ انجام نمی گیرد. بنابراین، بازیکنان حتما باید مهارت و هنر حرکات بدون توپ توجه کنند، آنها را یاد بگیرید و به خوبی تمرین کنند. بازیکنان می توانند با تسلط بر مهارت های حرکت بدون توپ، انجام انواع اسکرین و کسب آگاهی از نحوه چرخش های دفاعی (Defensive Rotation) ، سطح بازی خود را ارتقاء بدهند. تاکتیک‌های مذکور، روش‌هایی را جهت ایجاد موقعیت‌های کسب امتیاز نه تنها برای شما، بلکه برای هم تیمی ها، بدون نیاز به تماس مستقیم با توپ، فراهم می سازد.

- پیش از هر چیز، سراغ هنر و مهارت برش در بسکتبال برویم. هر برش در بسکتبال موجب حرکت مدافع یا ایجاد فضا برای خود و هم تیمی ها می شود. به عنوان مثال، یک بازیکن می تواند با انجام Flash Cut (دویدن سریع به فضاهای باز ، اغلب به سمت توپ) یک پاس سریع دریافت و اقدام به شوت نماید. تفاوت بین یک امتیاز آور نخبه و یک امتیاز آور خوب به توانایی بازیکن در حرکت بدون توپ برگردد.

 - یکی دیگر از روش های کسب امتیاز با استفاده از مهارت های حرکت بدون توپ، چرخش سریع توپ است. چرخش سریع توپ (البته همراه با حرکت بازیکنان) موجب سردرگم کردن مدافعان می شود و راه را برای ایجاد موقعیت های طلایی کسب امتیاز هموار می سازد. اما نباید فراموش کنیم که چرخش توپ صرفا به پاس دادن خلاصه نمی شود، بلکه اگر بسکتبال را به مثابه بازی شطرنج بدانیم، باید چرخش توپ به طریقی انجام بگیرد که خطوط امتیازگیری را فراهم نماید و موجب سردرگمی مدافعان بشود. وقتی توپ به منطقه رنگی وارد می شود، مانند این است که یک دعوت نامه برای مدافعان ارسال کنید تا سر خود را برگردانند و خیره شوند. این حواس‌پرتی لحظه‌ای به بازیکنان پیرامونی باهوش این امکان را می دهد تا از این فرصت استفاده کنند و از مدافع عبور کنند. به عبارتی دیگر، اجرای یک پاس هوشمندانه موجب می شود که موقعیت مدافعان تغییر پیدا کند تا مسیرهایی ایجاد شود که قبلا دیده نشده بودند.

- آگاهی از چرخش ها و پوشش دفاعی: فرض کنیم، دو مدافع از یک بازیکن در منطقه رنگی دفاع می کنند و دفاع دابل تیم را در دستور کار قرار بدهند یک فرصت امتیاز آوری فوق العاده ایجاد می شود. این سناریو اغلب منجر به ایجاد گپ های دفاعی به دلیل چرخش های دفاعی می شود. Tag Defenders نقش بسیار مهمی بر عهده دارند. آنها، به مثابه دروازه بان هایی هستند که تمام اقدامات تهاجمی را رصد می کنند. به عنوان مثال، از انجام لی آپ ((Layup توسط بازیکن رول کننده (در موقعیت های اسکرین برای بازیکن با توپ) ممانعت می کنند. با وجود این، هنگامی که این مدافعان (Tag Defenders) تعلل کنند ، راه و فرصت را برای بازیکنان باهوش هموار می سازد. تیم های حرفه ای همواره برای Tag Defenders برنامه دارند. به عنوان مثال، برخی تیم هنگام انجام بازی Side Ball Screen، از بازیکن در منطقه ضعیف می خواهند تا با انجام یک Baseline Cut موجب سردرگمی دفاع Tag بشوند و سپس بازیکن رول کننده، با یک رول کوتاه توپ را در Nail تصاحب کند و در اختیار بازیکن برش کننده قرار بدهد.

- دقت و زمانبندی در برش بدون توپ: قرار گرفتن در زیر خط دید مدافع، هنگام انجام برش بدون توپ، بسیار مهم است. با یادگیری و تسلط بر این تاکتیک، بازیکنان برای مدافعان خود به ارواح تبدیل می‌شوند و مسیرهایی را به سمت سبد ایجاد می‌کنند که قبلاً وجود نداشته است. معجزه زمانی رخ می دهد که برش با زمانبندی مناسب انجام می گیرد. مثل این است که با سبز شدن چراغ، پا را بر روی پدال گاز می گذارید. بدون تردید، تغییر سرعت ((Change of Pace در انجام این حرکات، مدافعان را از تعادل خارج می‌کند و به شما می توانید از این فرصت که به اندازه یک چشم به هم زدن ایجاد شده است، استفاده کنید و امتیاز بیاورید. همچنین، دنبال کردن لحظه به لحظه مدافع، نیز می تواند دفاع را به یک فرصت حمله تبدیل کند. همانطور که آنها به چرخش توپ یا ست حمله تیم شما واکنش نشان می دهند، تقلید از گام های آنها و سپس جدا شدن در لحظه مناسب می تواند موجب سردرگمی آنها و امتیاز آوری شما بشود.

- درک و اجرای دقیق ست های حمله می تواند حتی قوی ترین سیستم های دفاعی را از با شکست مواجه سازد. به عنوان مثال، استفاده موثر از  Curl Screen، به بازیکنان پیرامونی اجازه دهد تا با بیرون کشیدن مدافعان و ایجاد فضای زیر حلقه، نقاط باز روی زمین ایجاد شود. در همین حال، برش‌های  به‌ موقع بازیکنان wing می‌تواند از شکاف‌های موجود در دفاع منطقه استفاده کند. بنابراین، انجام ست های حمله با سرعت و زمانبندی مناسب و درک صحیح خطوط حرکتی، مطمئنا هر دفاعی را اذیت خواهد کرد.

تسلط بر کسب امتیاز با استفاده از مهارت های حرکت بدون توپ، موضوع بسیار مهمی است. انجام برش های به موقع، ایجاد سد صحیح و اصولی صفحه نمایش محکم و درگیر شدن ذهن مدافع به دلیل حرکات غیرقابل پیش بینی، مدافعان را از ریتم دفاع دور می کند. بنابراین در حمله شرکت کنید (برخورد فعال نه منفعل)، دفاع خوانی را انجام بدهید، و از هر برش به عنوان فرصتی برای کسب امتیاز یا ایجاد موقعیت برای هم تیمی ها استفاده کنید. به این ترتیب بدون مالکیت توپ هم می درخشید.

نویسنده:

رامین رضایی

کمیته توسعه فدراسیون بسکتبال

فدراسیون بسکتبال در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید