سایت رسمی فدراسیون بسکتبال ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: مجموعه ورزشی آزادی ضلع غربی – درب پنج سالن – تهران – ایران

    کد پستی : ۱۴۸۴۸۱۳۱۱۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲2
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲3
    فکس : ۴۴۷۳۹۰۲۳

فصل خارج از مسابقات: آنچه بازیکنان باید بدانند

دانش بسکتبال

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چگونه بازیکنان می توانند فصل خارج از مسابقات را به با ارزش ترین دوره تمرینی خود تبدیل کنند. اصلاح مهارت ها، افزایش قدرت، تقویت هوش بازی و استراتژی‌های آماده‌سازی ذهنی از جمله مواردی است که بازیکنان باید در نظر داشته باشند. در طول فصل خارج از مسابقات، ممکن است به نظر برسد که زمان زیادی دارید و اینکه تصور کنیم همیشه فردا های دیگر وجود خواهد داشت، اما این ها فقط یک توهم است. فصل منتظر شما نخواهد بود، دیگر فرصتی برای آماده سازی داده نمی شود و مطمئناً هیچ وقت تلف شده در خارج از فصل برگردانده نخواهد شد. فصل خارج از مسابقات واقعاً به شما این امکان را می دهد که خود را از بقیه متمایز کنید. به همین دلیل است که بسیار مهم است که وقت خود را عاقلانه بگذرانید و به واقع خود را مالک و صاحب این فصل بدانید. به همین منظور، بازیکنان نباید از موارد ذیل غافل بشوند:

1. برنامه ریزی: قبل از اینکه به باشگاه بروید و تمرینات خود را آغاز کنید ابتدا بنشینید و یک برنامه بازی خوب انجام بدهید. این سوالات را می توانید از خود بپرسید، در فصل خارج از مسابقات بر روی چه موضوعاتی بهتر است متمرکز بشوم و چگونه می توانم آن را انجام دهم؟. اولین چیزی که باید در ذهن خود داشته باشید، ایده "آغاز دوباره" است. مهم نیست که سال قبل چقدر موفقیت یا شکست داشته اید، زیرا این همه در گذشته است. وقتی امسال را شروع می کنید، باید به این فکر کنید که برای کمک به تیم خود چه خواهید کرد و چگونه به موفقیت شخصی خود دست خواهید یافت. اگر می‌خواهید در این فصل پرتاب های بهتری داشته باشید، باید زمانی را صرف پرتاب خود کنید. این بدان معناست که باید هر روز/هفته زمان مشخصی را برای کار بر روی این کار اختصاص دهید. بنابراین، برای دستیابی به اهداف فصل خارج از مسابقات، یک استراتژی داشته باشد. این دوران، فرصتی عالی برای کار بر روی نقاط ضعف مختلف در بازی خود است. اختصاص دادن زمان لازم برای توسعه بخش های خاصی از بازی خود در طول فصل دشوار است، اما فصل خارج از مسابقات زمانی مناسب برای تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت است. به طور کلی، بدون برنامه به باشگاه نروید، زیرا اگر این کار را انجام دهید، فقط وقت خود را تلف کرده اید.

2. کیفیت یا کمیت: اینکه هر روز به باشگاه بروید کافی نیست. شما باید به باشگاه بروید و زمان با کیفیتی را صرف کار بر روی بازی خود کنید. به عنوان مثال، 45 دقیقه تمرین شوت پرفشار و مطابق سرعت بازی، بهتر از 2 ساعت تمرین شوت با سرعتی کمتر از سرعت بازی است. وقتی به باشگاه یا اتاق وزنه می روید، با هدف تمرین کنید. تمام عوامل حواس‌پرتی‌ را حذف کنید و با مدیریت زمان، موجبات توسعه خود را به عنوان یک بازیکن بسکتبال فراهم سازید.

3. متعهد باشید: روزهایی وجود دارد که انگیزه کافی برای تمرین ندارید و با خود می گویید "زمان زیادی تا شروع فصل برای کار کردن روی بازی ام وجود دارد و می توانم صبر کنم." درحالیکه، این روزها مهم ترین روزهای فصل خارج از مسابقات است! اما فراموش نکنید، این روزهایی است که شما به عنوان یک بازیکن بسکتبال پا پیش بگذارید و حاکم فصل خارج از مسابقات خود باشید. البته، اشتباه نکنید، روزهایی وجود دارد که باید استراحت کنید تا توانایی بیشتری برای تمرکز و بازسازی و ریکاوری عضلات داشته باشد.

4. افزایش مهارت پرتاب: بسیاری از بازیکنان در فصل خارج از مسابقات برنامه ریزی می کنند تا در فصل آتی، پرتاب های بهتری داشته باشند. چگونه این اتفاق می افتد؟ آیا برای این کار برنامه ای دارید یا فقط می خواهید به باشگاه بروید و صد تا پرتاب کنید؟ جهت ارتقاء پرتاب های خود چندین عامل مختلف را باید در نظر بگیرید. در دنیای امروز، درصد پرتاب سه امتیازی و پرتاب آزاد شما مستقیماً با سطح پرتاب شما ارتباط دارد. پس ابتدا سراغ مکانیک شوت خود و فیلم بازی های فصل خود بروید. ذکر این نکته ضروری است که شوت زدن بسکتبال ارتباط زیادی با حافظه عضلانی دارد. تبدیل شدن به یک پرتاب کننده بهتر یک شبه یا در عرض چند هفته اتفاق نمی افتد. این موضوع یک فرآیند طولانی است که با تمرینات مختلف ، عزم و تعهد به تکرارهای زیاد نیاز دارد. برای این کار، مجدداً با یک مربی همراه شوید تا ببینید چه برنامه ای برای بهبود مکانیک شما خواهد داشت.

5. رشد جسمی: در طول فصل خارج از مسابقات، بهتر است زمانی را در اتاق وزنه بگذرانید. برنامه اختصاصی خود را داشته باشید و بر روی مواردی همچون رشد و تقویت عضلات، بهبود چالاکی/سرعت، پرش عمودی و غیره متمرکز بشوید. اگر به اتاق وزن دسترسی ندارید، بهانه نیاورید. تمرینات با وزن بدن و سایر تمرینات بسیاری وجود دارد که می توانید به تنهایی انجام دهید. شما باید سطح آمادگی خود را در طول این دوره حفظ کنید. یک راه عالی برای به حداکثر رساندن میزان آمادگی بدنی، انجام تمرینات مهارتی بسکتبال با آمادگی جسمانی است به نحوی است که علاوه بر دست‌یابی به آمادگی جسمانی، مهارت‌های ورزشی مورد نظر نیز به دست آید. فراموش نکنید نباید خستگی عامل عدم انجام صحیح حرکات بشود.

نتیجه می گیریم در طول فصل، شما زمان زیادی را صرف تمرین روی بازی ‌های بسکتبال، کار تیمی، و در درجه اول بر روی مهارت‌های تیم محور بر تمرکز داشته اید. اما، در طول فصل خارج از مسابقات، همه چیز به پیشرفت مهارت های فردی (ذهنی، جسمانی و مهارتی) بازیکن اختصاص دارد. رفتن به باشگاه به این معنی نیست که شما بازیکن بهتری خواهید شد. برخی از بازیکنان وقت خود را در باشگاه می گذرانند، یکسری پرتاب با سرعت پایین و فارغ از شرایط و سرعت بازی انجام می دهند. با دوستان خود کنار هم می شینند، و یا صرفا بازی می کنند که بیشتر عادات بد را ترویج می کنند تا خوب. بازیکنان باید تلاش کنند تا با ایجاد عادت های خوب، راه دستیابی به اهدافشان را هموار سازند. ممکن است در ابتدا، کار کردن بر روی نقاط ضعف خود لذت بخش نباشد، اما وقتی آنها را کم کم به نقاط قوت تبدیل می کنید، ارزشش را دارد. در این تابستان از نقاط ضعف خود فرار نکنید. بلکه با آنها روبرو شوید! ضمنا، شرکای تمرینی با اهداف مشابه پیدا کنید. اینها همان تغییر دهنده واقعی بازی هستند. اگر این افراد هم تیمی شما باشند، مطمئنا سودمندتر خواهد بود. نکته آخر این است که مربیان فقط به دنبال بازیکنان امتیاز آور نیستند. گاهی اوقات بهترین راه برای جلب توجه یک مربی این است که برای یک توپ از دست رفته، بجنگید. باکس اوت کنید و خوب دفاع کنید و غیره. به این فکر نکنید که فقط در صورتی ارزشمند هستید که امتیاز کسب کنید. به عبارتی، نقش های مختلفی در یک تیم وجود دارد، و اگر وظیفه شما کسب امتیاز نیست، پس جایگاه خود را با انجام کار دیگری در تیم پیدا کنید.

 

نویسنده:

رامین رضایی

کمیته توسعه فدراسیون بسکتبال

 

فدراسیون بسکتبال در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید