سایت رسمی فدراسیون بسکتبال ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: مجموعه ورزشی آزادی ضلع غربی – درب پنج سالن – تهران – ایران

    کد پستی : ۱۴۸۴۸۱۳۱۱۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲2
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲3
    فکس : ۴۴۷۳۹۰۲۳

اسکاتینگ (Scouting)

اسکاتینگ (Scouting) در بسکتبال

اسکاتینگ (Scouting)

بخش اول

اسکاتینگ (Scouting) عبارت است از تحلیل و ارائه مهمترین نتایج یک تیم یا یک بازیکن با هدف بهبود عملکرد و در نتیجه نتایج آن تیم یا بازیکن است. اسکاتینگ یا به عبارتی آنالیز تیم خود و حریف، بخش جدایی ناپذیر آماده سازی تیم ها و بازیکنان در لیگ های حرفه ای است. به عبارت دقیق تر، امروزه در بسکتبال، روش های مختلفی برای آماده سازی تیم از جمله آمادگی جسمانی، روانی، ، فنی، تاکتیکی وجود دارد. هر یک از این موارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است و منجر به نتیجه و موفقیت خاصی می شود. در این میان، اسکاتینگ خوب و با کیفیت بدون استفاده از فناوری های روز دنیا امکان پذیر نیست. امروزه استفاده از برنامه های داده کاوی در ورزش مزایای زیادی را برای کاربران خود فراهم می کند. این نوع برنامه ها به شما امکان می دهد تمام عناصر ضروری بازی بسکتبال را ببینید و بدین شکل دانش بسکتبال از این داده ها استخراج کنید. به این ترتیب، تیم‌ها شناخت بهتری از خود پیدا می کنند، زیرا میتوانند ببینند برای برنده شدن به چه چیزی نیاز دارند، کجا غالبا بیشتر اشتباه می ‌کنند و کدام عناصر بازی را باید بهبود ببخشند. البته بهتر است داخل پرانتز عرض نماییم که (این موضوع کاملا با شناسایی و ارزیابی بازیکنان بالقوه جهت کمک به تیم ها برای بردن بازی ها و مسابقات قهرمانی متفاوت است. اسکات های NBA وظیفه یافتن نسل بعدی فوق ستاره های بسکتبال را بر عهده دارند و نقش مهمی در موفقیت تیم های NBA دارند. این افراد متخصص، مهارت ها، نقاط قوت و ضعف بازیکنان بالقوه را ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنید. NBA اسکات ها، از روش های مختلفی برای ارزیابی بازیکنان استفاده می کنند، از جمله حضور در بازی ها، تماشای فیلم های ویدئویی، انجام مصاحبه و تجزیه و تحلیل داده ها. آنها از نزدیک با مربیان، مدیران کل و سایر مقامات تیم کار می کنند تا بازیکنانی را شناسایی کنند که به خوبی با نیازها و استراتژی های تیم مطابقت داشته باشند. اینکار غالبا در تیم های NBA و کالج های آمریکا برای انتخاب بازیکنان تیم (ساختن تیم) و یا انتخاب بازیکنان در مراسم draft مطرح می باشد که خود به چندین بخش متنوع تقسیم می شود.)

Advance scouting به فرایند مطالعه، جمع آوری اطلاعات، آنالیز اطلاعات و ارزیابی اطلاعات تیمی و انفرادی تیم خودی و تیم حریف برای کمک به تعیین استراتژی مناسب گفته می شود. جمع آوری، تجزیه و تحلیل، فرآیندهای آماری در صورت نیاز استفاده از داده های فنی تاکتیکی، حرکتی و جامعه شناختی به منظور بهبود عملکرد افراد و بخش های فردی تیم و سپس عملکرد تیم است. به عنوان مثال، همانطور که می دانید دفاع پیک اند رول تقریباً برای هر تیمی حیاتی وضروری است زیرا اکشن پیک اند رول یکی از پرکاربردترین بازی های تهاجمی در دنیای امروز بسکتبال است. حال فرض کنید تیمی دفاع دراپ (Drop) را برای بازی پیک اند رول استفاده نماید، در این حالت یکی از انتخاب های خوب این است که توپ را در اختیار بازیکنی قرار دهیم که با استفاده از فضای بعد اسکرین اقدام به پرتاب mid-range نماید.

                                                                                                                                 

 

 

 

 

مربی که مسئول کار اسکاتینگ در تیم می باشد باید مراحل زیادی را برای انجام این فرایند طی کند که در ذیل به طور کلی به آن ها اشاره میکنیم:

  1. جمع آوری اطلاعات: جمع آوری تمامی اطلاعات، فیلم ها و انواع آمار راجع به تیم خودی و تیم حریف. ( اگر مربی هستید که مسئولیت کار اسکاتینگ بر عهده شما می باشد، شما همیشه باید بیشترین اطلاعات ممکن راجع به تیم خودی و تمامی تیم های حاضر در لیگ را در بانک اطلاعاتی خود داشته باشید.)
  2. انتخاب اطلاعات: جداسازی اطلاعاتی که اهمیت بیشتری دارند و اطلاعاتی که در لحظه اهمیت کمتری دارند.
  3. ارائه اطلاعات: ارائه اطلاعات به سر مربی و سپس گزینش دوباره اطلاعات و ارائه به بازیکنان.

با کمک اسکاتینگ، همه مربیان قادر به اتخاذ تاکتیک های مناسب در رابطه با تیم مقابل هستند و با تحلیل هر یک از بازیکنان تیم مقابل، مربی درک و شناخت بهتری از نقاط قوت و ضعف تیم مقابل پیدا می کند. به عنوان مثال، چند امتیاز در رابطه با انواع خاصی از دفاع داده شده است، و همچنین یک تیم از چه نوع حملاتی بهره می برد، بازی های پیک و رول را چگونه دفاع می کند.

حالا این سوال مطرح می شود که از کجا متوجه بشویم که یک اسکاتینگ خوب انجام داده ایم؟؟

 

تهیه و تنظیم

رامین رضایی-ایمان اکبری

Works Cited

D. Oliver, "Basketball on paper-Rules an tools for performance analysis," Brassey's, Wahington DC, 2004

J. Angeli, "Scouting America's Top Basketball Pro- grams," Los Angeles, 2003.

L. Ratgeber, "Play from a game (Head Coach)," Mizo Pecs, 2010

 

فدراسیون بسکتبال در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید