سایت رسمی فدراسیون بسکتبال ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: مجموعه ورزشی آزادی ضلع غربی – درب پنج سالن – تهران – ایران

    کد پستی : ۱۴۸۴۸۱۳۱۱۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲2
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲3
    فکس : ۴۴۷۳۹۰۲۳

شکست ایران در آغاز جام جهانی

اولین بازی دومین روز جام جهانی بسکتبال ۲۰۲۳ در جاکارتا اندونزی با مصاف ایران و برزیل همراه بود.

تیم ملی بسکتبال ایران تا کنون دو بار پیش از این در جام جهانی به مصاف برزیل رفته که سهمش در هر دو بازی باخت بود.در سال ۲۰۱۰ در ترکیه ۸۱ بر ۶۵ و در سال ۲۰۱۴  اسپانیا ۷۹ بر ۵۰ ایران نتیجه را واگذار کرد.


اسامی بازیکنان تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۳:  حامد حدادی (کاپیتان)، بهنام یخچالی، ارسلان کاظمی، میثم میرزایی، سجاد مشایخی، محمد امینی، جلال آقامیری، متین آقاجان‌پور، حسن علی‌اکبری، محمدسینا واحدی، نوید رضایی‌فر، پیتر گیرگوریان


ترکیب شروع کننده ایران را در بازی با برزیل ارسلان کاظمی، بهنام یخچالی ، حسن علی اکبری، پیتر گرگوریان و متین آقاجان پور تشکیل دادند.


کوارتر اول ۳۰ بر ۱۲ برای برزیل 

نخستین امتیاز بازی برای برزیل کسب شد اما جواب سریع دو امتیازی پیتر گریگوریان را به همراه داشت.نتیجه ۱۲ بر ۴ با توپ دزدی های برزیل و شوت های موفق سبب شد تا هاکان دمیر نخستین وقت استراحت بازی را درخواست بدهد و سپس در ترکیبش تغییراتی انجام داد.میثم میرزایی، سجاد مشایخی، محمد امینی و متین آقاجان پور به تناوب وارد زمین شدند.
بالاخره در ادامه توپ دزدی محمد امینی می توانست طلسم امتیاز آوری را بشکند اما داور خطا گرفت.
امتیازهای برزیل پشت هم به مدد قدرت بدنی، توپ دزدی پ شوت های دقیق تر به عدد ۲۲ رسید تا تلاش دوباره محمد امینی بالاخره بعد از حدود پنج دقیقه ایران را صاحب دو امتیازی سوم کرد.
هاکان دمیر در این وقت از بازی تکنیکال فول گرفت.
در ادامه جلال آقامیری سبد برزیل را فتح کرد و ایران را به امتیاز ۹ رساند.
در ثانیه های آخر کوارتر اول با خطای سجاد مشایخی دو پرتاب به برزیل داده شد اما پایان بخش وقت اول بازی پرتاب موفق سه امتیازی خود او بود.

 

۲۴ بر ۱۳ برای برزیل
نیمه اول (۵۷ بر ۲۵)

کوارتر دوم با حضور حامد حدادی در ترکیب ایران همراه بود.ستاره بسکتبال ایران در تجربه چهارم جام جهانی خود بعد از مصدومیت و جراحی سنگین به این رقابت ها رسید.بهنام یخچالی در این وقت پرتاب دو امتیازی اش را وارد سبد کرد و در ادامه بازی قفل سبد برای حدادی هم باز شد.
در این دقایق یاگا سانتوس گارد برزیل هم اقدام به پرتاب می کرد و حمله ای نبود که برای آنها ناموفق باشد تا اینکه دمیر هاکان در امتیاز ۵۴ بر ۲۲  وقت استراحت گرفت.سه امتیازی بهنام یخچالی در ادامه آخر چهره دمیر را کمی باز کرد اما او ترجیح داد نشسته بازی را دنبال کند.
در نیمه اول از بازی برای ایران بهنام یخچالی با هفت بازی و برنو کابولو از برزیل که تقریبا کوارتر دوم استراحت کرد با ده امتیاز در صدر امتیاز آورترین های تیم شان قرار گرفتند.

 

کوارتر سوم ۲۵ بر ۲۱ برای برزیل 

وقت سوم بازی هم با حضور حامد حدادی و نقش پر رنگ تر او در ترکیب ایران همراه بود اما پرتاب های سه امتیازی تییم سوراس دفاع ایران را غافلگیر کرد.کمی بعد با خسته شدن حدادی، میثم میرزایی جایگزین او شد.
قبل از این رائول نتو به شدت آسیب دید و از زمین مسابقه بیرون رفت.با توجه به صحنه مصدومیت و احساس ناراحتی او به نظر می رسد این بازیکن برزیل دچار پارگی رباط صلیبی شده است.نکته جالب توجه اینکه بعد از این اتفاق جورجینیو دی پاولا هم تیمی نتو به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و از بازی بیرون رفت و در کنار زمین اشک می ریخت.
برگشت برونو کابولو به زمین امتیاز آوری برزیل را سرعت داد اما اقدام های موفق متین آقاجان پور او را به امتیاز آورترین بازیکن ایران در این لحظات تبدیل کرد.برای او ۱۱ امتیاز ثبت شد.
وقت سوم بازی با چهار اختلاف برای برزیل ۲۵ بر ۲۱ تمام شد.نتیجه مجموع بازی ۸۲ بر ۴۶ ثبت شد.


کوارتر چهارم ۱۸ بر ۱۳ برای برزیل 

ترکیب جوان ایران در وقت آخر بازی هماهنگ تر و با سرعت بهتری بازی کرد.اما این ارسلان کاظمی بود که دوباره با توپ دزدی و در نهایت پاس نوید رضایی فر اقدام موفقی به سبد داشت تا تجربه اش را در سومین جام جهانی اش به رخ بکشد.
در ادامه پرتاب سه امتیازی پیتر گریگوریان انرژی را به تیم ایران برگرداند اما دمیر در امتیاز ۸۹ بر ۵۲ تشخیص داد که وقت استراحت و صحبت با بازیکنانش است.بعد از وقت استراحت حدادی به میدان آمد.نوید رضایی فر زیر حلقه بلاک شد و اعتراض حدادی فایده ای برای گرفتن خطا نداشت.
کمتر از یک دقیقه پیش از پایان بازی برزیل با پرتاب های پنالتی، سه امتیازی شد.وقت آخر بازی ۱۸ بر ۱۳ برای برزیل و در مجموع ۱۰۰ بر ۵۹ برای رقیب ایران تمام شد.

متین آقاجان پور با ۱۱ امتیاز در تیم ایران بیشترین امتیاز را گرفت و برنو کابولو نیز با همان ۱۶ امتیاز برای برزیل و بازی در صدر امتیاز آوری ایستاد.

فدراسیون بسکتبال در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید