سایت رسمی فدراسیون بسکتبال ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: مجموعه ورزشی آزادی ضلع غربی – درب پنج سالن – تهران – ایران

    کد پستی : ۱۴۸۴۸۱۳۱۱۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲2
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲3
    فکس : ۴۴۷۳۹۰۲۳

آموزش شوت در مینی بسکتبال

آموزش شوت

آموزش شوت در مینی بسکتبال

بخش اول

آموزش شوت در بسکتبال به بازیکنان زیر 12 سال (مینی بسکتبال)، نیازمند صبر و حوصله بسیاری است. مربیان عزیز همواره این موضوع را به یاد داشته باشید که یک بازیکن مینی بسکتبال غیرممکن است همواره با فرم عالی شوت بزند، زیرا عواملی همچون هماهنگی، قدرت یا آگاهی از تمامی جزئیات شوت در این رده سنی نیاز به آموزش مستمر دارد. در واقع مربی موظف هست هر دفعه جزئیاتی را به بازیکنان آموزش دهد و زمانی که فراموش می کنند، با پرسیدن سوال از آنها، موارد را یادآوری کنند. وقتی یک بازیکن، 2 الی 3 اشتباه متوالی در شوت دارد، مربی باید مداخله کند و نیازی نیست هر دفعه که بازیکن اقدام به شوت می کند، مداخله کند و شوت او را تصحیح نماید. بهتر و ایده آل این است که بدون آنکه شما چیزی بگویید، یک بازیکن شوت خود را تصحیح کند و/یا بداند که چرا توپ گل نشده است. بدین ترتیب، وقتی خودشان متوجه شوند، دیگر آن را فراموش نخواهند کرد. پیتر لارنگان، یکی از مربیان استرالیایی توسعه مهارت، معتقد است که باید به بازیکنان مینی بسکتبال همواره دو نکته بسیار مهم را آموزش بدهیم 1. Soft Touch و 2. High Arch که توسط مچ دست (Writs Snap) ایجاد می شود.

هنگام آموزش شوت زیر 12 سال، تمرکز و توجه به فرم، ریتم و بازی های مرتبط با  شوت از اهمیت بسزایی برخوردار است. در ابتدا، بهتر است با تمرین فرم شوت آغاز کنیم. بر روی جزئیات با تمرین های مختلف تمرکز می کنیم. به عنوان مثال:

- تمرین فرم شوت با یک دست جهت آموزش ثابت نگه داشتن توپ روی دست پرتاب کننده

- استفاده از دست راهنما (Guide Hand) نزدیک توپ جهت آموزش شوت بدون استفاده از دست راهنما

توجه 1: از آنجایی که بسیاری از بازیکنان هنگام شوت از دست راهنمای خود و به ویژه شست دست راهنما استفاده می کنند (Thumb Flick) ، بدین ترتیب می خواهیم به آنها آموزش بدهیم تا از دست راهنما برای شوت استفاده نمی کنیم. دخالت دست راهنما، در سوق دادن توپ به سمت چپ و یا راست موثر است. بازیکنان باید بدانند که دست راهنما نباید برای گرفتن توپ بسکتبال یا کمک در رساندن توپ به سبد استفاده شود. دست راهنما کنار توپ و به صورت عمودی قرار می گیرد.

توجه 2: به بازیکنان آموزش می دهید که دست راهنما نباید جلو و یا پشت توپ قرار بگیرد و بهتر است به آنها هر دو حالت قرار گیری دست راهنما یعنی تقریبا بالا و وسط توپ را آموزش بدهیم.

- تمرینات تعادلی

- دنبال کردن توپ با دست پرتاب کننده (Follow Through)

توجه: تمرکز بر روی دست راهنما بخشی از تکنیک مذکور است.

نکته بسیار مهم این است که یک بازیکن ممکن است حتی با تکنیک نادرست، 10 پرتاب از 10 پرتاب خود را گل کند، اما با دور شدن از حلقه و نداشتن تکنیک درست (عدم توجه به موارد فوق الذکر) توپ های بسیاری گل نخواهد شد. بدون شک توجه به جزئیات و تکرار و تمرین درست توسط تمامی بازیکنان از همان ابتدا مسیر را با پرتاب های مهم در لحظات حساس بازی، هموار خواهد ساخت.

رامین رضایی- کمیته تحقیق و توسعه

لینک ویدئوهای آموزشی


https://filebin.net/dfkgn5abt6zfg4f0/Do_THIS_With_Your_Guide_Arm_When_Shooting_the_Ball_____shorts.mp4

https://filebin.net/dfkgn5abt6zfg4f0/Rick_Carlisle_of_the_Dallas_Mavericks_talks_Proper_Shooting_Form.mp4

فدراسیون بسکتبال در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید