سایت رسمی فدراسیون بسکتبال ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: مجموعه ورزشی آزادی ضلع غربی – درب پنج سالن – تهران – ایران

    کد پستی : ۱۴۸۴۸۱۳۱۱۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲2
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲3
    فکس : ۴۴۷۳۹۰۲۳

نکات مربیگری در مینی بسکتبال (فیبا)

مینی بسکتبال

بخش اول

در این بخش، ذکر چندین نکته عالی از کتاب فیبا برای کمک به مربیگری در رده سنی زیر 12 سال ارائه می گردد:

1. چهار ویژگی بسیار مهم مربیان در رده سنی زیر 12 سال عبارت است از اخلاق ورزشی، کار گروهی، نگرش مثبت و احترام. یک مربی کاردان، می‌تواند مهارت‌های مهم زندگی مانند نظم، کار گروهی و ارتباط را القا کند و در عین حال به عنوان یک الگوی مثبت برای بازیکن باشد. حتی والدینی که احتمالا اطلاعی و دانشی راجع به x و o بسکتبال ندارند، حمایت و تشویق آنها همچنان می تواند برای رشد بازیکنان حیاتی باشد. در نهایت، والدین حامی و مربیان کاردان و متخصص می تواند به بازیکنان کمک کنند تا به حداکثر پتانسیل خود برسند و هم در بسکتبال و هم در زندگی موفق باشند.

2. دائما در حال انتقاد و نکوهش نباشید و سعی نکنید هر بار بازیکنان را متوقف کنید تا هر اشتباهی را اصلاح کنید. بگذارید خودشان بازی کنند و یاد بگیرند. اگر بابت هر اشتباهی آنها را متوقف و تصحیح کنید، به جای داشتن یک بازیکن مطمئن و مصمم، یک بسکتبالیست با اعتماد به نفس پایین خواهید داشت که همواره نسبت به کاری که انجام می دهد، اطمینان ندارد. روی موارد منفی تمرکز نکنید. بر روی روش کمک به آنها تمرکز کنید.

3. اجازه بدهید همه ی بچه ها طعم موفقیت را بچشند. موفقیت نه به معنای برنده شدن بلکه به معنای بهتر شدن و موفقیت در تمرینات.

4. نگران پیروزی و برنده شدن نباشید. زمان خود را صرف انجام کار درست و علمی در بسکتبال روز دنیا کنید. اگر کارها را "درست" انجام دهید، برنده شدن در نهایت حاصل خواهد شد. صبور باشید. موفقیت واقعی برای انجام درست کارها به زمان نیاز دارد و یک شبه اتفاق نمی افتد. شما ابتدا باید به فکر طراحی یک "بنیان درست" برای این بچه ها باشید تا باقی آموزش ها بر اساس آن شکل بگیرد. البته ممکن است صرف زمان برای ساختن این بنیان باعث شود که در برخی بازی ها برنده نباشید. اما بدانید مربیان برجسته همواره به دنبال نتیجه گیری بازیکنان در درازمدت است.

5. به خاطر داشته باشید که اگر بتوانید مهارت های زیر را به بازیکنان خود بیاموزید، پس باید نسبت به آنچه که انجام داده اید احساس خوبی داشته باشید و بدانید که به بازیکن خود مهارت های درستی را آموزش می دهید (که آنها برای موفقیت نیاز دارند):

  • با دست چپ و راست به یک اندازه خوب دریبل بزنند.
  • انجام صحیح حرکت لی آپ با هر دو دست (بدین صورت که هنگام انجام حرکت با دست راست، پرش روی پای چپ انجام شود و بالعکس).
  • حرکت جامپ استاپ (Jump Stop) بدون ارتکاب تخلف تراولینگ (Travelling) انجام می دهند.
  • انجام چرخش یا Pivot با هر دو پا بدون ارتکاب تخلف گام‌های اضافه انجام می دهند.
  • انجام صحیح پاس سینه (Chest Pass)، پاس زمینی (Bounce Pass) و پاس بالای سر (Overhead Pass)
  • انجام صحیح حرکت پای دفاع (Defensive Slide) که اساسا در مقابل بازیکن با توپ انجام می گیرد تا مانع امتیاز گیری بازیکن بشویم (فاصله بین پاهای بازیکن باید مقداری از عرض شانه ها بیشتر باشد، تعادل مناسب، قرار گرفتن بین مهاجم و سبد)
  • شوت زدن با فرم و مکانیک صحیح.

6. تجزیه و تحلیل پس از بازی را به اتفاقات مثبتی که در بازی رخ داده است محدود کنید و با طراحی تمرینات ویژه بر اساس اشتباهات داخل بازی، تمرین جلسه بعد از بازی را آغاز کنید.

7. از والدین بخواهید واکنش های دلهره آور نسبت به بازی با فرزندشان را به زمان دیگری موکول کنند و یا حتی حذف کنند.

8. سعی کنید بازخورد منفی و انتقاد خود به عملکرد بازیکنان را در میان نقاط قوت او قرار بدهید. بدین ترتیب بازیکنان راحت تر موضوع را می پذیرند و از آنجایی که احساس می کنند نقاط مثبت آنها دیده شده است، تلاش بیشتری برای اصلاح می کنند.

9. رقابت موضوع بسیار جذاب و خوبی است اما باید با توسعه اصول پایه بسکتبال همراه و همسو باشد. به عبارت دیگر، هدف کوتاه مدت (برنده شدن در یک بازی) نباید بر اهداف میان مدت و بلند مدت (توسعه بازیکن!) اولویت داشته باشد.

 

رامین رضایی-کمیته تحقیق و توسعه

فدراسیون بسکتبال در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید