سایت رسمی فدراسیون بسکتبال ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: مجموعه ورزشی آزادی ضلع غربی – درب پنج سالن – تهران – ایران

    کد پستی : ۱۴۸۴۸۱۳۱۱۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲2
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲3
    فکس : ۴۴۷۳۹۰۲۳

نام‌گذاری هفته هفتم لیگ‌ برتر بسکتبال (خلیج فارس) به نام استادمجید توفیق

به پاس خدمات استاد مجید توفیق در بسکتبال، هفته هفتم لیگ‌ برتر به نام این پیشکسوت نامگذاری شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بسکتبال، هفته هفتم بیست و پنجمین دوره لیگ برتر به نام استاد مجید توفیق نام گذاری شد.

توفیق متولد ۱ آبان ۱۳۲۱ در آبادان است. همزمان با فدراسیون نوگرای سرگرد حسین سرودی، بخت و اقبال با مجید توفیق و بازیکنان جوان بسکتبال در آغاز دهه 40 یار بود که مورد حمایت یک مدیر از جنس بسکتبال قرار گرفتند.
اردوی تیم ملی بسکتبال با حضور بازیکنانی از سراسر کشور در اوایل دهه 40 برگزار شد. تا پیش از سال 1339 که تیم ملی به پاکستان رفته بود، نفرات تیم ملی را بازیکنان تهرانی تشکیل می‌دادند اما در این سال و در دوره‌های بعد بازیکنانی مثل جلال امجد، مهدی نمازی‌زاده، حسن جعفری از اصفهان، منصور هفت‌لنگ و مجید توفیق از خوزستان، عبدالله کریم‌زاده از خراسان و رسول اردوبادی از آذربایجان شرقی به مرور به تیم ملی دعوت ‌شدند. توفیق و هفت‌لنگ، آرام آرام در تیم ملی موقعیت تثبیت شده‌ای نسبت به بازیکنان سایر استان‌ها پیدا کردند.


پس از عدم حضور ایران در جاکارتا، صحبت از آماده‌سازی تیم ملی بسکتبال برای المپیک 1964 توکیو بود، برنامه‌های سرگرد سرودی هم با تعدادی از بازیکنان جوان برای المپیک شروع شده بود. مسابقات قهرمانی ایران برگزار شد که سه تیم تهران، اصفهان و خوزستان روی سکوهای برتر ایستادند. بازی‌های انتخابی تیم ملی، بازی‌های باشگاهی تهران هم و علاوه بر این بازی‌های سه جانبه‌ای که مهرماه 1342 در سه روز برگزار شد، تعداد بازی‌ها را برای بازیکنان بیشتر کرده بود.

در سال 1343، مجید توفیق با وجود مصدومیت در تمرینات تهران، نخستین سفر خارجی خود را تجربه کرد. مسابقات چهار جانبه سیلان (سریلانکا) با حضور ایران، هند، پاکستان و میزبان از هفتم آذر 1343 به مدت 8 روز برگزار شد.


در سال 1344، حسین جبارزادگان هدایت تیم ملی را برعهده گرفت. وی از نحوۀ بازی توفیق، راضى بود و تیم را برای جام بُسفر آماده می‌کرد.


جام بُسفر یک دوره مسابقات با کیفیتی بود که در استانبول برگزار شد. ایران و ترکیه مراودات بسکتبال خود را از سال‌ها قبل آغاز کرده بودند. بعد از اینکه تیم ملی از مسابقات سیلان (سریلانکا) در سال 1343 بازگشت، ترکیه در ایران اردو زد و چند بازی با تیم ملی بسکتبال برگزار کرد.

در بازی‌هایی که در ترکیه برگزار شد، ایران مقابل تیم‌های یوگسلاوی، چکسلواکی، رومانی، آلبانی، فیلیپین، یونان و میزبان به میدان رفت. یوگسلاوی نايب قهرمان اروپا بود و چکسلواکی تیم هفتم رقابت‌های قهرمانی 1965 اروپا که هر دو تیم مقابل ایران بازی کردند. دیگر رقبای ایران، یونان تیم هشتم و رومانی تیم سیزدهم اروپا در آن زمان بودند.

در روز 18 آذر 1345 بازی‌های آسیایی بانکوک آغاز شد و بسکتبال ایران بعد از غیبت در سه دوره قبلی، در این بازی‌ها به میدان رفت.


سه ماه قبل از این مسابقات تیم بسکتبال خوزستان، در مسابقات قهرمانی کشور قهرمان شد و با 4 بازیکن در تیم ملی عرض‌اندام کرد. مجید توفیق، اسد برومی، سروش نگهبان و منصور هفت‌لنگ، اعضای خوزستانی به اتفاق محمدرضا مشحون، محسن خلخالی، داود حداد، نادر کاشانی و محمود عدل از تهران روانۀ بازی‌های آسیایی شدند.


توفیق می‌گوید: به دلیل کمبود بودجه با 9 بازیکن از ایران به بانکوک رفتیم.

در این دوره برای نخستین بار یک مربی آمریکایی، «دان لینهان» 26 ساله، هدایت تیم ملی را برعهده گرفت.

او چند ماه پیش از بازی‌های آسیایی 1966 به ایران آمد و تیم ملی را از حسین جبارزادگان تحویل گرفت.

رقابت‌های بسکتبال بازی‌های آسیایی 1966 بانکوک،  با 11 تیم در دو گروه 5 و 6 تیمی برگزار شد.
گروه اول: ژاپن، تایلند، چین‌تایپه، مالزی و سیلان
گروه دوم: کره جنوبی، اسراییل، فیلیپین، ایران، ویتنام جنوبی و برمه
دور مقدماتی با سه باخت و دو برد برای ایران به پایان رسید. تیم ملی در پایان رقابت‌ها در مکان هفتم قرار گرفت.

فدراسیون بسکتبال در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید