سایت رسمی فدراسیون بسکتبال ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: مجموعه ورزشی آزادی ضلع غربی – درب پنج سالن – تهران – ایران

    کد پستی : ۱۴۸۴۸۱۳۱۱۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲۱
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲2
    تلفن : ۴۴۷۳۹۱۲3
    فکس : ۴۴۷۳۹۰۲۳

تمرینات متابولیک پرایمینگ؛

راز بهبود عملکرد برای بازیکنان بسکتبال برای تداوم در کواترهای سوم و چهارم

در این مطلب با تمرینات متابولیک پرایمینگ بیشتر آشنا شوید.

تمرینات متابولیک پرایمینگ راز بهبود عملکرد برای بازیکنان بسکتبال برای تداوم در کواترهای سوم و چهارم

با شروع مسابقات لیگ برتر آقایان و بانوان و بودجه بندی باشگاه‌ها، اکثر تیم‌های ورزشی با کمبود بازیکن مواجه هستند و همین امر منجر شده است تا عمده‌ای از بازیکنان تا کواترهای آخر در زمین مسابقه فعالیت داشته باشند. همین امر منجر می‌شود که بیشتر بازیکنان نتوانند تا کواترهای آخر دوام بیاورند که منجر به باخت تیم می‌شود. در این مقاله تمرینات متابولیک پرایمینگ معرفی می‌شود که می‌تواند منجی مربیان بدنساز باشد تا به بازیکنان کمک کند بتوانند تا کواترهای آخر مسابقه را ادامه دهند.

در سالکهای اخیر محققان فیزیولوژی ورزش و علم تمرین به تمرینی دست یافتند به عنوان تمرینات متابولیک پرایمینگ که تمریناتی تلقی می شوند که ورزشکاران باید با شدیدترین حالت ممکن تمرینات بدنی را تنها 1 یا 2 جلسه در هفته انجام بدهند و همین امر منجر به این می‌شود که از لحاظ فیزیولوژیکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به فواید بدنی زیر دست پیدا کنند:

- افزایش آستانه لاکتات

- بهبود توان هوازی

- بهبود توان بی‌هوازی

- ایجاد تعادل بین لاکتات تولیدی و دفعی

- رسیدن به بالاترین فایرینگ ریت

- افزایش هماهنگی عصب و عضله

یکی از دلایل افت عملکرد بازیکنان بسکتبال در کواتر‌های سوم و مخصوصا چهارم رسیدن به آستانه لاکتات و خستگی عضلانی است.  هرچند مشخص شده است که لاکتات باعث خستگی نیست و یون هیدروژن آن عامل خستگی است، با این حال افزایش آستانه لاکتات در این تمرینات امری مشهود است.  مقالات معتبر متعددی وجود دارد که به خوبی عنوان کردند، افزایش آستانه لاکتات در ورزشکاران به عنوان "معجزه بهبود عملکرد بدنی" ورزشکاران است. بهترین تمریناتی که می‌تواند به عنوان تمرین متابولیکی از آن یاد کرد، تمرینات تناوبی با شدت بالا است. البته تمرینات فانکشنال هم نیز با شدت بالا می‌تواند بسیار موثر باشد. خاصیت تمرینات تناوبی با شدت بالا این است که در طولانی مدت می‌تواند منجر به افزایش آستانه لاکتات در بازیکنان بسکتبال شود و همین امر منجر به بهبود عمکلرد آن ها می‌شود.

در بخش زیر شما می‌توانید چند نمونه تمرینات متابولیک پرایمینگ را مشاهده کنید:

نمونه تمرین 1:

پس از گرم کردن:

  • دویدن در فواصل 10 متر، 20 متر، 30 متر، 40 متر، 50 متر

ورزشکار 10 متر را می‌دود سپس با ریتم آرام به مانع اول برمیگردد و 20 متر را می‌دود، همین روال را تا 50 متر ادامه می‌دهد. تفاوت این است که پس از اتمام 50 متر با ریتم دویدن آرام بدون استراحت باید به سر خط برگردد. این تمرین باید در 5 ست بدون وقفه انجام شود.

نمونه تمرین 2:

پس از گرم کردن:

بازیکنان در 4 نقطه کرنر زمین می ایستند. با صدای سوت گروهی از بازیکنان باید طول را با تمام سرعت بدوند و گروهی دیگر عرض را با شدت متوسط بدوند. این تمرین باید به مدت 6 دقیقه انجام شود و صدای سوت‌ها باید هر 5 ثانیه یک بار شنیده شود.

جمع بندی:

ماهیت تمرینات متابولیک پرایمینگ مانند تمرینات با شدت بالا است با این تفاوت که 2 جلسه در هفته و با شدت بسیار بالا و با استراحت‌های خیلی کوتاه انجام می‌شوند. این تمرینات می توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازیکنان بسکتبال را به سقف ژنتیکی خود برسانند که تا نیم فصل، بدن آن‌ها در اوج آمادگی قرار خواهد گرفت. در طول فصل مسابقات ماهیت تمرینات با شدت بالا می‌تواند به عنوان یک عامل معجزه کننده برای بهبود عملکرد باشد.

 

گردآورندگان:

امیرحسین احمدی حکمتی کار

دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزش دانشگاه تربیت مدرس تهران و مربی بدنساز بسکتبال

رامین رضایی

کمیته توسعه فدراسیون بسکتبال

Works Cited

Training for intense exercise performance: high‐intensity or high‐volume training

Effects of plyometric compared to high-intensity interval training on youth female basketball player's athletic performance

Enhancing high-intensity actions during a basketball game after a strength training program with random recovery times between sets

Effect of Neuromuscular Fatigue on the Countermovement Jump Characteristics: Basketball-Related High-Intensity Exercises

Effects of small-sided games training versus high-intensity interval training approaches in young basketball players

فدراسیون بسکتبال در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید